Strony

poniedziałek, 30 czerwca 2014

Skandynawski tort kanapkowy

Taki temat pojawił się we wspólnym gotowaniu jako propozycja do akcji Skandynawskie lato 2014.
To lubiłam najbardziej w akcjach kulinarnych - okazję do poznawania kuchni innego kraju, ale takiej prawdziwej - nie w rodzaju "ktoś mi powiedział, że podobno tak tam jedzą".
Sama nazwa "kanapki tortowe" brzmiała mi znajomo - pamiętałam, że coś takiego na pewno było w starszych książkach kucharskich i gazetkach z propozycjami zimnego bufetu sprzed kilku, kilkunastu lat.. Poszukałam w swoich zbiorach i rzeczywiście znalazłam.
Jednak domyślałam się (i słusznie jak się okazało), że ten rodzaj, czyli skandynawski tort kanapkowy to trochę inna bajka. W internecie można znaleźć mnóstwo oryginalnych skandynawskich przepisów i nie potrzebna jest nam znajomość języka. Zdjęcia ilustrujące posty doskonale pokazują jak taki tort zrobić i z czego się składa - niektóre to prawdziwe cuda dekoratorskie. A my możemy sami komponować takie tory i torciki.
Ja zrobiłam wersję mini - taką dwuosobową, bo akurat nie mam większej okazji dla większej ilości konsumentów.
Na pewno jednak ten rodzaj kanapek zagości u mnie na dłużej, bo bardzo mi się spodobał.


Dzisiejsza pogoda akurat idealnie pasuje do skandynawskich klimatów - zimno, pochmurno i co trochę leje deszcz, więc zdjęcia wyszły jak wyszły.

Pierwszy mój torcik jest skromny, składa się tylko z jednej masy do smarowania, ale mam ochotę próbować innych połączeń smakowych.Wykorzystałam ten przepis (tłumaczenie wujka-guglowego) jako inspirację. Proporcje składników są moje, czyli "na oko". Nie robiłam wersji okrągłej, bo kształt nie ma żadnego znaczenia, a nie wyrzucam jedzenia (w tym przypadku skrawków chleba). Wystarczy, że cienko odkroiłam skórkę.


Składniki:
- kromki chleba żytnio-pszennego (odkroić skórkę)
- śledź marynowany (również bez skóry)
- 1 jajko ugotowane na twardo
- kilka plasterków cebuli
- koperek
- sól, pieprz czarny świeżo zmielony
- jogurt naturalny, majonez

Do dekoracji: serek naturalny, czerwona cebula, koperek, szczypiorek

Pokroić śledzia, jajko i cebulę w drobno kostkę, doprawić solą i pieprzem, wymieszać z posiekanym koperkiem, jogurtem i majonezem.
Smarować kromki chleba, układając jedną na drugiej - jak warstwy tortu


Lekko przycisnąć i całość wysmarować białym serkiem, następnie udekorować koperkiem, szczypiorkiem i czerwoną cebulą.

Wspólne tworzenie torcików dziś razem z Anią (Mops w kuchni), która przygotowała Mini torciki z łososiem.

Wpis dodaję do akcji

2 komentarze:

  1. Cieszę się, że przygotowałaś smörgåstårta. To śledziowe nadzienie jest dla mnie idealne, więc na pewno je wypróbuję. I tak jak Ty mam ochotę powtórzyć robienie torcików kanapkowych z różnymi innymi nadzieniami. Kształty są różne. A propos skrawków chleba, to ja mam w planach zrobić pudding chlebowy z ich udziałem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja okrawki chleba zawsze mogę przerobić na grzanki, ale szczególnie nie zależało mi na okrągłych torcikach. Być może przy większym rozmiarze, gdy będę robić dla gości wtedy wykroję, albo wykorzystam jakiś rodzaj okrągłego chlebka.
      Jak Ci wspomniałam wcześniej pomysł mi się spodobał :) i mam zamiar pokombinować - szczególnie w wersjach dla diabetyków.

      Usuń